14 december 2021

Får man ha vinterdäck på sommaren?

Många svenskar undrar om det är säkert eller ens lagligt att köra med vinterdäck på sommaren. Uppskattningsvis är det 250 000 svenska personbilar som kör med vinterdäck under sommarhalvåret, vilket är farligt av flera anledningar. Även om det är lagligt att köra med friktionsdäck, som är ett annat ord för odubbade vinterdäck, rekommenderar vi inte det.

Sammanfattning

  • Enligt lagen är det tillåtet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, men det är direkt farligt och bör undvikas.
  • Det är däremot inte lagligt att köra med dubbdäck under sommarhalvåret.
  • Ta inte några onödiga risker utan se till att köra med rätt däck för rätt årstid.

 

Varför kör vissa med vinterdäck på sommaren?

Det finns många möjliga förklaringar till varför vissa behåller vinterdäcken på under sommaren. Den främsta anledningen är förmodligen lathet när det är dags att byta till sommardäck.

En annan anledning kan vara den ekonomiska aspekten då många tror att de kommer billigare undan genom att använda samma däck året om. Eftersom det lägsta tillåtna mönsterdjupet är lägre på sommaren än på vintern är det vissa som väljer att köra slut de slitna vinterdäcken under sommaren.

I Syd- och Västsverige är det särskilt vanligt att behålla vinterdäcken på under sommaren eftersom många kört med dubbfria vinterdäck under vintern. Längre norrut i Sverige där fler kör med dubbdäck är det inte lika vanligt att de sitter kvar under sommaren.

Är det lagligt att köra med vinterdäck på sommaren?

Det är lagligt att köra med friktionsdäck, det vill säga odubbade vinterdäck, på sommaren. Det är däremot inte lagligt att köra med dubbdäck under sommarhalvåret. För att använda friktionsdäcken på sommaren måste mönsterdjupet vara minst 1,6 millimeter. På vintern måste dock mönsterdjupet vara minst 3 millimeter.

Därför är det farligt att köra med vinterdäck på sommaren

Enligt lagen är det tillåtet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, men det är direkt farligt och bör undvikas. De främsta farorna som uppstår för föraren och andra trafikanter är följande:

Försämrat våtgrepp:

Vinterdäck är avsedda för vinterväglag, då det är snö, is, frost eller snömodd på vägbanan. Flera tester visar att dubbfria vinterdäck presterar dåligt på våt asfalt, som är ett vanligt sommarväglag.

Sämre bromssträcka:

Tester visar att friktionsdäck även presterar dåligt på torr asfalt. De har en betydligt längre bromssträcka än sommardäck. Tester visar att nya sommardäck har en bromssträcka på 31,6 meter medan nya dubbfria vinterdäck har en bromssträcka på 45 meter. Det innebär att vinterdäcken har en bromssträcka som är 13,4 meter längre, vilket motsvarar cirka tre billängder.

Försämrade köregenskaper:

Tester visar även att vinterdäck ger sämre styrning, vilket gör bilen seg och instabil att köra med. Det beror på att vinterdäck har kraftigare klackmönster med många lameller och en gummiblandning som är avsedd för vinterväglag. Resultatet är att däcken kan reagera för sakta på styrningen. Det är farligt, inte minst vid omkörning.

Snabbare slitage på sommaren:

Vinterdäck är gjorda för vinterväglag och vinterkörning. I sommarvärmen slits vinterdäcken snabbare och kan i värsta fall göra att komponenter i däcket lossnar. Slitningen kan även ske ojämnt, vilket gör att däcket kan vibrera under körningen.

Ökad risk för vattenplaning:

Det försämrade våtgreppet gör även att risken för vattenplaning ökar kraftigt. Personer som kör med slitna däck på sommaren bör vara extra försiktiga eftersom mönsterdjupet spelar stor roll vid vattenplaning. För att minska risken för vattenplaning bör däcken ha ett mönsterdjup på minst fyra millimeter.

Polisen genomför årliga däckrazzior

Däckrazzior genomförs årligen i samband med polisens trafikkontroller. Det är en samverkan mellan Polisen, NTF, Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd och Bilprovningen. Det är en ordinarie trafikkontroll med en efterföljande frivillig däckkontroll som utförs av trafiksäkerhetsexperter från NTF. Under den frivilliga däckkontrollen kontrolleras bland annat mönsterdjup och lufttryck. Föraren får även information om däckens energimärkning. Syftet är att öka kunskapen om däcken och öka trafiksäkerheten.

Är du villig att ta risken? Köp dina sommardäck på Däckteam

Att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren är farligt för dig själv och för andra trafikanter. Dessutom är det inte ekonomiskt eftersom sommarunderlaget sliter ut vinterdäcken snabbare. Vinterdäck är avsedda för vinterväglag och sommardäck är avsedda för sommarväglag.

Ta inte några onödiga risker utan se till att köra med rätt däck för rätt årstid. Kontakta din närmaste Däckteam-verkstad så får du hjälp att hitta de bästa däcken för din bil. Hos Däckteam hittar du ett stort sortiment av säkra sommardäck av hög kvalitet. Du får alltid professionell rådgivning och hjälp av däckexperter för att hitta passande däck till din bil.

Hitta en däckverkstad nära dig

Fler artiklar

Bilkmekaniker genomför ett däckbyte
Artiklar

Allt om mönsterdjup på sommardäck

Vilket mönsterdjup behöver dina sommardäck ha för att vara lagliga?

Läs mer
Artiklar

Allt om mönsterdjup på vinterdäck

Osäker på vilket mönsterdjup dina vinterdäck ska ha? Kör du med fel mönsterdjup riskerar du inte bara böter utan även din egen och andras säkerhet.

Läs mer
Artiklar

Göra hjulinställning själv eller på verkstad?

Är det möjligt att göra en hjulinställning själv eller borde man anlita en verkstad? Läs detta innan du bestämmer dig!

Läs mer