Året runt-däck

Vi på Däckteam väljer att inte saluföra så kallade “åretrunt-däck”. De lämpar sig varken på vintern eller sommaren enligt de senaste rönen. Dock följer vi utvecklingen av däcken med intresse och ser en del förbättringar, både vad gäller däckens prestanda och märkning med syftet att göra valet lättare för dig som kund.

Om året runt-däck

Året runt-däck, eller så kallade allround-däck, är framtagna för att användas året runt i länder med ett jämnare klimat och väglag än det vi har i Sverige. Olika gummin används vid tillverkningen av sommar- respektive vinterdäck, vilket gör att de antingen klarar hög värme eller låga minusgrader. Därför finns det idag inga bra, funktionella allraound-däck för vårt nordiska väder. Dock är tanken på ett och samma däck hela året är god ur flera aspekter, inte minst för miljön och ekonomin.

 

Alptopp/snöflinge-märkningen av året runt-däck

Från och med 1 juni 2019 har en ny märkning för vinterdäck införts av Transportstyrelsen – 3PMSF, även kallad alptopp/snöflinga. Däck med denna märkning är godkända för vinterbruk. För att få märkningen alptopp/snöflinga måste däcken, däribland året runt-däck, genomgå tester och klara av ett visst drivgrepp på snö. Det finns dock vissa nackdelar med märkningen: många däck blir godkända för vinterväglag, trots att de inte är framtagna speciellt för nordiska förhållanden. Transportstyrelsen har även infört övergångsregler som gör det möjligt att slita ut befintliga vinterdäck fram till 30 november 2024.

Året runt-däck hela året - bra eller dåligt?

Året runt-däck, friktionsdäck eller dubbfria vinterdäck är inte säkra på sommarvägarna. Deras mönster gör att du löper högre risk för vattenplaning, liksom de även ger en längre bromssträcka på torrt väglag. Deras mjukare gummiblandning slits fortare i sommarvärmen vilket leder till att mönsterdjupet kan bli icke godkänt lagom tills vintern träder in. För din säkerhet rekommenderar vi på Däckteam att du använder för norden godkända vinterdäck när det är vinter och sommardäck när det är sommar.

 

Att tänka på om du väljer året runt-däck

Kontrollera att dina året runt-däck är märkta med alptopp/snöflinga samt avsedda för nordiska förhållanden. Ta hänsyn till det väder och väglag som råder – om du bor i södra delen av Sverige och vintern är mild kan det hända att allround-däck fungerar. Håll koll på däckens mönsterdjup och förslitningar, särskilt efter sommaranvändning, och byt däck när det behövs.

Vad finns det för lagar gällande året runt-däck?

Det finns ingen särskild lag som förbjuder året runt-däck. I Sverige saknar vi även en sommardäckslag som hade kunnat reglera användningen av exempelvis dubbfria, nordiska vinterdäck de varmare månaderna. Vinterdäcken ger en längre bromssträcka om sommaren, speciellt på våta vägar, med upp till 50 % i jämförelse med bra sommardäck. Sverige har däremot en vinterdäckslag som enligt Transportstyrelsen definieras ”däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkta M+S, M.S., M & S, M–S, MS däck eller Mud and Snow”. Frasen ”speciellt framtaget för vinterkörning” var en tolkningsfråga då M+S märkningen inte baserades på en testmetod. I vissa fall betyder M+S ”Mud and Sand” vilka i detta fall INTE lämpar sig till vinterväg. Det gör däremot alptopp/snöflinge-märkningen. Från och med 1 december 2024 är denna märkning och medföljande regler för vinterdäck tvingande.

HITTA DIN NÄRMASTE DÄCKVERKSTAD

Sök verkstad var du vill i landet eller klicka på “Hämta position” för att visa verkstäder där du befinner dig