Friktionsdäck vs dubbdäck

Funderar du på om du ska välja ett friktionsdäck eller dubbdäck? Vad du ska välja beror på var, hur och när du använder din bil. Dessutom är det bra att väga in vilken erfarenhet du har som förare samt om du tidigare kört med dubbfria eller dubbade däck.

Friktionsdäck vs dubbdäck - såhär väljer du

Främst avgör väglag och klimat. Bor du i mellersta och södra Sverige där barmark med inslag av slask är vanligast under vintersäsongen räcker det med friktionsdäck. Om du däremot bor längre upp i Sverige och har mycket snö och is på vägarna bör du välja dubbdäck. I valet mellan friktionsdäck vs dubbdäck behöver du också ta med din bil samt dig själv i ekvationen. Är din bil utrustad med antisladdsystem kan du välja friktionsdäck. I annat fall är det däck med dubbar som rekommenderas. Dubbdäck ger även trygga, förutsägbara körningar – bra om du som förare känner dig osäker bakom ratten vintertid. Friktionsdäck är dock tystare, rullar lättare och går att sätta på relativt tidigt om hösten. Du kan även dröja med att skifta dem på våren medan dubbade däck har vissa datum du måste följa.

Friktiondäck eller dubbdäck

Dubbdäck - för is och snö

I frågan friktionsdäck vs dubbdäck ger dubbarna bättre grepp på is och packad snö, varför dessa vinterdäck passar bra i Sveriges mellersta och norra delar. De kan monteras strax innan vinterväglaget träder in då de fungerar bra även då. För mer oerfarna bilförare är dubbdäck ett säkrare val. Däcken ger en tryggare bilkörning när väglaget varierar. Vi ger även som rekommendation att använda dubbade däck på äldre bilar som saknar antisladdsystem.

 

Friktionsdäck – för regn och slask

I frågan friktionsdäck vs dubbdäck får dubbfria däck fäste direkt på vägbanan och presterar bäst i regn, slask och snö. Ju kallare det är desto bättre. De har oftast lägre ljudnivå och rullmotstånd än dubbdäck, egenskaper som många bilförare uppskattar. Bor du i mellersta eller södra delen av Sverige är friktionsdäck ett bra val. Eller om du som förare har god framförhållning samt möjlighet att vid behov välja andra vägar om väglaget så kräver. Det är dock alltid bra att sänka hastigheten vid halka.

Prestandan i friktionsdäck vs dubbdäck

Något man sällan pratar om vid val av friktionsdäck vs dubbdäck är prestanda, som skiljer sig åt mellan de olika tillverkarna. Dock ligger en grupp på 5-6 däcktillverkare alltid i topp. Den inbördes ordningen varierar något mellan testerna men deras däck håller alltid god kvalitet – utan tvekan. Vi rekommenderar att du väljer vinterdäck från någon av dessa tillverkare. Prata med oss så hjälper vi dig att fatta det klokaste beslutet.

 

Regler och lagar

Dubbdäck får användas från och med 1 oktober till och med 15 april. Skulle det bli eller förväntas bli vinterväglag utöver denna period är de tillåtna då också. Friktionsdäck däremot får du lov att använda året runt, även om hela däck-Sverige starkt råder dig till att använda sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Dubbfria vinterdäck ska användas vid vinterväglag från 1 december till 31 mars. Då måste däckdjupet dessutom vara minst 3 millimeter – viktigt att tänka på i fall att du kört på däcken hela sommaren.

HITTA DIN NÄRMASTE DÄCKVERKSTAD

Sök verkstad var du vill i landet eller klicka på “Hämta position” för att visa verkstäder där du befinner dig