En hjulinställning är en mycket exakt mätning och justering av hjulvinklarna på din bil. Man gör en inställning först och främst för att undvika snabbslitage på däcken men också för att få en mer trafiksäker bil. Vid en korrekt utförd hjulinställning kommer dina däck att få en betydligt längre livslängd, din bil kommer att kännas mer lätthanterlig men framförallt kommer dina bränslekostnader att sjunka vilket har en positiv inverkan på miljön.
Det är bra att se över hjulinställningen 1 gång/år eller var 2 000 mil. I övrigt bör man göra en inställning om man har kört på något, kört över en vägbula i för hög hastighet eller dunkat i en grop på vägen. Därtill bör man givetvis kontrollera fram – och bakvagnsinställningarna om man känner att något är konstigt med styrningen, väghållningen eller ratten.
En framvagnsinställning och en hjulinställning är samma sak. Som regel brukar man dock säga att den sistnämnda innefattar alla fyra hjulen medan en framvagnsinställning bara syftar på framhjulen. Om man har felaktig inställning på hjulen märker man det ofta genom att bilen inte går rakt även om ratten hålls rak.
Generellt sett kan man säga att det är bra att se över hjulens inställningar i alla fall en gång per år samt efter eventuella påkörningar, alternativt när bilen helt enkelt inte känns som den brukar.
Det är relativt stor skillnad på en hjulinställning och på en hjulbalansering. När man ställer in hjulen justerar man hjulens olika vinklar för att alla hjul skall peka åt samma håll och för att få så mycket däckmönster som möjligt på vägen. Man behöver med andra ord inte ta av däcken. Med en hjulbalansering handlar det helt enkelt om att man ska balansera däcken. Man använder en balanseringsmaskin som talar om var vikter ska sättas på hjulen och hur tunga de ska vara.
Det är i regel billigare att balansera däck än att göra en inställning av dem och det går också fortare att balansera däcken. Det tar bara någon minut att balansera varje däck.
Under en hjulinställning behöver man inte ställa in alla hjul om man inte förändrat något, slagit i något eller kört på något. Om man har bytt stötdämpning, fjädrar, länkarmar, styrleder eller liknande bör man alltid se till att ställa om hjulen så att de får rätt vinklar.
Det finns annars en viss risk för att däcken kommer att börja slitas snett och bilen kan bli ostabil. Generellt sett räcker det med att göra en inställning på bakaxeln om det är där man utför arbete, och likadant på framaxeln.
Om du kört på en trottoarkant eller gjort ett arbete i bilens styrleder behöver du ofta göra en hjulinställning. Du kan sedan boka en tid för en inställning hos Däckteam. När bilen lämnas in kommer mätinstrument fästas på bilen för att mekanikern ska veta hur mycket inställningen måste justeras och hur många grader den ska ändras. Vid enkla fall tar det omkring en timme, men mer komplexa problem kan ta tre till fyra timmar. När du som kund sedan kommer för att hämta din bil kan du med en gång märka stor skillnad. Bilen blir skönare att köra och onödigt däckslitage förhindras.
De flesta bilförare är medvetna om att det krävs en inställning av hjulen om däcken exempelvis är oproportionerligt nedslitna eller om bilen drar snett. Hjulinställning kan dock vara nödvändigt även i andra fall. Har du kört in i en trottoarkant eller vägbula men inte märker någon skillnad i körningen, kan det ändå behövas en kontroll. Hjul som inte är vinklade korrekt mot vägen ökar risken för halka och vattenplaning. Med Däckteams moderna mätinstrument kan du vara säker på att hjulens vinklar är rätt och att bilen inte slits i onödan.
Beroende på vad du har för bilmodell så tar en hjulinställning ungefär 45 minuter till 1,5 timme att genomföra.
Det är bra att se över hjulinställningen 1 gång per år eller var 2 000 mil. Man bör även göra en inställning om man har kört på/över något som exempelvis en vägbula i för hög hastighet eller dunkat i en grop på vägen.
En hjulinställning är en mycket exakt mätning och justering av hjulvinklarna på din bil.
Normalt kostar en hjulinställning nånstans runt 1000 till 1500 kr.
Om man har felaktig inställning på hjulen märker man det ofta genom att bilen inte går rakt även om ratten hålls rak. Att däcken slits snett kan också vara ett tecken på att hjulinställningen genomförts felaktigt.
Sök verkstad var du vill i landet eller klicka på “Hämta position” för att visa verkstäder där du befinner dig