Däckteam

MC-Däck

Att susa fram på en motorcykel ger en otrolig frihetskänsla, det är inte konstigt att så många faller för just detta fordon. Det gäller dock att alltid tänka på säkerheten när du ska köra motorcykel. Som MC-förare är du nämligen lite mer utsatt för olyckor än vad en bilförare är. En av de viktigaste delarna du måste ha koll på är däcken. Att kontrollera lufttrycket på dina MC-däck regelbundet är viktigt för att se till att körningen blir så riskfri som möjlig. Kom ihåg att däcken ska vara kalla när du kontrollerar lufttryck. Är trycket för lågt så blir däcket uppvärmt mycket snabbare, slits fortare och motorcykeln drar mer bränsle. Är trycket för högt så minskar däckets kontaktyta med vägen vilket gör att du får ett sämre väggrepp. Även däckets mönsterdjup och gummits skick måste kontrolleras då däcken slits på ett annat sätt när det gäller motorcyklar.

Slitna däck är farligt

Det är viktigt att köpa MC-däck när de har börjar bli gamla, både för din egen skull och för andra förare. Dåliga och slitna MC-däck gör att du blir en fara för alla trafikanter. Däcken ska ha minst 1 mm över hela slitbanan för att vara kördugliga. Att köpa nya däck är inte alltid det lättaste. Billiga MC-däck behöver inte nödvändigtvis vara dåliga och dyra däck är inte alltid de bästa, det beror helt på vilken typ av motorcykel du har och hur underlaget du åker på ser ut. Att köpa rätt däck till rätt fordon och väg är en förutsättning om du vill kunna köra säkert. Hos våra verkstäder får du professionell hjälp att hitta däck som passar just dig och ditt fordon.

Fyll däcken med nitrogen

Att köpa nya MC-däck online går både snabbt och lätt. Hos våra verkstäder kan du hitta MC-däck från både Avon, Bridgestone och många fler. Du kan även passa på att kolla ditt lufttryck när du ska byta MC-däck, eller fylla på med nitrogen istället för vanlig luft. Med nitrogen, eller kvävgas som det också heter, så håller däcket formen och trycket längre och på ett bättre sätt.

Kom ihåg att om du planerar att köra med en extra passagerare så behöver trycket på däcket vara lite högre än vanligt. Generellt sett så gäller det att höja trycket på bakdäcket med 0,2 bar, men olika motorcyklar har olika förutsättningar så läs igenom manualen för att se vad tillverkaren rekommenderar. Du kan även balansera hjulen för att se till att de är rätt inställda, något som bör göras varje gång däcket tas av eller kedjan justeras. Kontakta oss redan idag så hjälper vi dig med allt du behöver.

Avon Tyres Bridgestone