Sommardäck

Sommardäck består av en gummiblandning som är anpassad för en temperatur över 5°C för att uppvisa maximal prestanda och komfort. Sommardäcket är det däck vi använder till största delen av året måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. Kontakta en Däckteamverkstad för rekommendationer för bäst däck för just dina behov.

Sommardäck från Däckteam

Däckteam är experten på sommardäck

Ett sommardäcks mönsterdjup ska vara minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. För maximal friktion på fuktig vägbana bör dock inte mönsterdjupet vara mindre än 3 mm. Däck med bäst mönsterdjup eller bedöms ha det bästa väggreppet bör alltid monteras bak på ett fordon för att minska risken för sladd vid bromsning och snabb manövrering. I takt med att mönsterdjupet minskar ökar risken för vattenplaning. Men ett alltför djupt mönsterdjup innebär också ett ökat rullmotstånd. Dagens däcktillverkare har genom kontinuerlig forskning kunnat ta fram däck som ger ett mycket bra grepp samtidigt som de håller ett lågt rullmotstånd.

 

Bilden avser vått underlag med ca tre millimeter vatten på vägbanan.

 

Är dina sommardäck i bra skick? Vi listar några viktiga punkter att se över:

  • Mönsterdjupet
  • Däcksidorna och slitbanan
  • Huvudspåren
  • Slitageformen
  • Lufttrycket
  • Rotera däckens position för jämnare slitage
Mönsterdjup på Sommardäck
  • Sportdäck
  • Eco/Energidäck
  • Komfort/Prestandadäck
  • Efterdra hjulbultarna
  • EU-Däckmärkning

Sportdäck

  • Däck med utmärkt väggrepp, säkra köregenskaper och stabil kurvtagning.
  • Kortare bromssträckor i alla väder.
  • Passar utmärkt till motorstarka fordon.
  • Helt enkelt sportiga egenskaper för hårdare körning.
  • Sitter ofta originalmonterat på motorstarka personbilar från fabrik.
  • I detta segmentet finns även ”R-däck” (avsedda för bankörning).
Däckbalansering av dina nya vinterdäck

Eco/Energidäck

  • Lägre rullmotstånd vilket medför lägre bränsleförbrukning.
  • Ofta lägre ljud/buller nivåer.
  • Hög körsäkerhet och korta bromssträckor på våta underlag.
  • Stabil handling på både vått och torrt väglag.
  • Originalmonterat på fabriksnya elbilar, ladd-hybrider och mindre fordon.
Däckbalansering av dina nya vinterdäck

Komfort/Prestandadäck

  • Bra grepp och säkra köregenskaper.
  • Kortare bromssträckor på våta och torra vägbanor.
  • Ofta mycket hög körkomfort.
  • Ofta lägre ljud/buller nivåer.
  • Kort och gott det bästa av två världar.
  • Sitter ofta originalmonterat på nya personbilar från fabrik.

 

Däckbalansering av dina nya vinterdäck

Glöm inte efterdra hjulbultarna

Har du precis bytt däck inför sommaren, kom då ihåg att efterdra dina hjulbultar. Detta bör göras 5-10 mil efter däckbytet, oavsett om du bytt däcken själv eller om någon verkstad utfört skiftet åt dig.

Personalen på våra Däckteamverkstäder brukar påminna om detta för att undvika att hjulbultar lossnar.

Efterdra hjulbultar på dina vinterdäck

Däckmärkning - ”European Tyre Label”

För att kunna ge standardiserad information om bränsleeffektivitet, våtgrepp och utvändigt däckljud har EU introducerat en obligatorisk däckmärkning för alla nya däck, det så kallade ”European Tyre Label”.

Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till G, med pilar från mörkt grönt till rött.

EU-Däckmärkning av dina däck

Val av däck

Ett däcks egenskaper är alltid kompromisser mellan flera olika krav och det är oftast omöjligt att framhäva enstaka egenskaper utan att andra påverkas. Värt att komma ihåg – det är inte alltid är det billigaste däcket som är det mest ekonomiska valet. Kvalitetsdäck för ett högre inköpspris brukar många gånger betala igen den extra kostnaden i form av längre livslängd men framförallt genom ökad säkerhet.

 

Sommardäck skötselråd och förvaring

Det är viktigt att vårda sina däck för att bevara dess egenskaper och bibehålla livslängden. Många tror att förarens körstil är det enda som påverkar däckslitaget men så är inte fallet, flera olika faktorer ligger till grund för detta. Du bör regelbundet rengöra dina däck och fälgar med en mjuk svamp och milt, skonsamt bilschampo. Ha även för vana att rengöra däcken och se över dem en extra gång inför säsongens däckförvaring.

Förvarar du dina däck hos en Däckteamverkstad tvättar vi däcken och fälgarna åt dig. Däck ska förvaras torrt, mörkt och svalt. Andra bidragande orsaker till att däck slits snabbare än nödvändigt kan bero på fel lufttryck och hjulinställning.

Sommardäck från Däckteam

Lagar och regler om sommardäck och mönsterdjup

Sommardäck omfattas såväl som vinterdäck av vissa regler och föreskrifter. Som vi skrivit ovan måste sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, även om vi rekommenderar dig att byta däck redan när mönsterdjupet understiger 3 mm.  Lagen säger att ditt fordon ska ha vinterdäck från den 1 december-31 mars om det är vinterväglag. Det innebär att under den perioden måste du ha skiftat dina sommardäck till vinterdäck om det är vinterväglag. Alla annan tid på året är det lagligt att köra med sommardäck även om det kan vara olämpligt.

 

Den 15 april är sista dagen för byte till sommardäck om du kör med dubbdäck under vinterhalvåret. Dubbdäck är endast tillåtet under perioden 1 oktober – 15 april, undantag gäller om det är eller befaras bli vinterväglag. Det är enligt lag förbjudet att blanda sommardäck och vinterdäck på samma fordon. Läs mer om däckregler på Transportstyrelsens hemsida.

HITTA DIN NÄRMASTE DÄCKVERKSTAD

Sök verkstad var du vill i landet eller klicka på “Hämta position” för att visa verkstäder där du befinner dig