Vinterdäck

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon. Vid val av vinterdäck finns olika val att ta ställning till och för att få ut maximalt av däcken är det viktigt att göra sitt däckval efter de körförhållanden man har. Ska jag välja dubbat eller dubbfritt vinterdäck? Det är nog den första frågan många ställer sig.

Se våra däck

Däckteam är experten på vinterdäck

Det viktigaste när det gäller vinterdäck är kanske att byta i god tid. Rätt vad det är slår halkan till. Odubbade vinterdäck får monteras innan den 1 oktober och dubbade däck efter den 1 oktober om det inte blivit vinterväglag före det. Hur tidigt man bör byta beror givetvis på var i landet man bor och vilket väder det förväntas bli. Vintertid gäller minst 3 millimeters mönsterdjup för att din bil skall vara godkänd enligt lag.

Regler och lagar om vinterdäck

Från och med 1 januari 2013 råder vinterdäckskrav för både lätta och tunga fordon, svensk- likväl som utlandsregistrerade. Detta innebär att man enligt lag i Sverige under perioden 1 december till och med 31 mars måste ha däck som uppfyller särskilda krav när det är vinterväglag. Vinterväglag definieras av att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Kravet att ha vinterdäck gäller samtliga axlar och på tunga fordon på drivande axlar.

Olika typer av vinterdäck

Det finns en hel del olika typer av vinterdäck att välja mellan men det finns också en god anledning till detta. Olika typer av klimat och körmiljöer kräver däck med olika funktioner, till exempel är centraleuropeiska däck mer anpassade för slask medan nordiska däck är mer anpassade till extrem kyla samt snö- och isunderlag.

I Sverige delas vinterdäck för personbilar vanligtvis in i tre olika kategorier:

  • Dubbdäck
  • Nordiska friktionsdäck
  • Centraleuropeiska friktionsdäck

Dubbdäck

Användning av dubbdäck är begränsad till perioden 1 oktober till 15 april, undantag gäller när det är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt undersökningar som gjorts av trafikverket halveras dödsrisken på vinterunderlag för bilar utan ESP antisladdsystem med dubbdäck jämfört med dubbfria vinterdäck. Det är möjligt för kommuner att meddela förbud mot trafik med fordon som har dubbdäck på vissa vägar eller vägsträckor. För mer information om sådana potentiella förbud bör man kontakta kommunen ifråga.

Nordiska friktionsdäck

Nordiska friktionsdäck är anpassade specifikt för nordiska vintervägar med högre säkerhet och framkomlighet i snö. De har generellt utomordentlig bromssträcka och förbättrat grepp och dragförmåga även i djup snö.

Centraleuropiska friktionsdäck

De Centraleuropeiska friktionsdäcken är utvecklade för mer våt och slaskig väg samt torr asfalt, men har en låg prestanda på is och snö. Därför har de ibland svårt att uppfylla de krav som ställs på däck i nordiska klimat.

Däckens placering

Trafikverket rekommenderar att de bästa däcken bör monteras bak på personbilar för bäst väggrepp och minska risken för överstyrning. Dock bör inte skillnaden mellan kvalitén på framdäcken och bakdäcken vara för stor då detta kan leda till understyrning som kan vara livsfarligt vid plötsliga undanmanövrer.

För att bibehålla körsäkerhet även på vintern är det viktigt att följa de lagar och regler som finns samt välja vinterdäck anpassade för just sina egna körbehov. Glöm inte heller att anpassa körningen och hastigheten utefter väderlek och potentiella trafikfaror!

Glöm inte efterdra hjulbultarna

Har du bytt däck inför vintern eller sommaren, kom då ihåg att efterdra dina hjulbultar. Detta bör göras 5-10 mil efter däckbytet, oavsett om du bytt däcken själv eller om någon verkstad gjort skiftet åt dig. Personalen på våra Däckteamverkstäder brukar påminna om detta för att undvika att hjulbultar lossnar.