17 mars 2022
Belastningsindex för däck
Ta reda på den högsta belastningen ditt däck klarar av. Kolla in vår enkla tabell och ta även del av annan information som är viktig att veta.
Läs mer19 maj 2022
Du är varmt välkommen in till din närmaste Däckteamverkstad för att säkerställa att dina däck är säkra och uppfyller lagens krav.
Hitta en däckverkstad nära dig
Många kör med slitna däck utan att veta om det. Därför är det en god idé att börja med att ta reda på om dina däck är slitna genom att se över mönsterdjupet.
Du behöver inte vara någon däckexpert för att kontrollera detta. Du kan mäta däckens mönsterdjup med en mätsticka. Däck slits naturligt när de används. Vissa faktorer bidrar dock extra mycket till slitage, exempelvis:
Tips! För att minska slitaget på dina däck bör du vara noggrann med att kontrollera att du har rätt däcktryck och hjulinställning. Kör förbi din närmaste Däckteamverkstad för att säkerställa att du har rätt inställningar för just din bil.
Enligt lag är det tillåtet att köra med slitna däck så länge de har godkänt mönsterdjup. Djupet ska vara minst 1,6 millimeter för sommardäck och minst 3 millimeter för vinterdäck för de flesta personbilar.
Tunga fordon, vilket inkluderar personbilar klass II med totalvikt över 3,5 ton och lastbilar, bör ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter vid vinterväglag. Ha gärna några millimeter extra som god säkerhetsmarginal.
Du kan enkelt mäta mönsterdjupet med en mätsticka, men du kan även använda en linjal, tumstock, skjutmått, mönsterdjupmätare eller en femkrona. Du sticker ner mätinstrumentet i en av däckets skåror där däcket är som mest slitet och läser sedan av.
Om du använder en femkrona som måttstock läser du av vid överkanten av siffran fem som utgör cirka 3 millimeter. Det gäller om du använder en gammal femkrona. Om du istället använder en ny femkrona läser du av vid de “tre kronornas” överkant som utgör 3 millimeter.
Om däcken är så pass slitna att de inte längre uppfyller minimikraven för mönsterdjup kan du få böta cirka 1000 kronor om polisen tar dig vid en trafikkontroll.
Ja, risken för vattenplaning ökar eftersom däckets mönsterdjup hjälper till att avleda vatten. Ju djupare mönsterdjup, desto bättre vattenavledning.
Dina minst slitna däck bör sitta bak och de mest slitna bör sitta fram eftersom det minskar risken för överstyrning. Det gäller för alla typer av bilar, även fyrhjulsdrivna bilar.
Om ditt däck är slitet på endast en sida är det troligtvis på grund av fel hjulvinklar, exempelvis kan en felaktig cambervinkel slita på insidan eller utsidan av däcket.
Om däcket däremot är slitet på båda sidorna kan det vara på grund av för lågt lufttryck. Om du upptäcker att däcken är slitna på sidorna bör du ändra hjulvinklarna eller lufttrycket själv eller hos en däckverkstad.
Om dina däck främst är slitna i mitten kan det bero på för högt lufttryck. Då bör du justera lufttrycket till den rekommenderade nivån.
Däck på samma axel bör ha samma slitage. Om du upptäcker att däcken på samma axel har olika slitage bör du antingen byta till nya däck eller till däck som har ungefär samma slitage.
Slitage försämrar däckets egenskaper och kan utgöra säkerhetsrisk både för dig själv och medtrafikanter. Om du är osäker på hur du kontrollerar däckslitage och gör nödvändiga ändringar så är det bäst att kontakta en däckexpert.
Hos Däckteams 150 verkstäder runtom i landet kan du få professionell hjälp att säkerställa att dina däck är säkra att köra med.
Hitta en däckverkstad nära dig
Här kan du ta del av relaterade frågor och svar vi ofta får höra från våra kunder.
Om du har en fyrhjulsdriven bil är det extra viktigt att däcken har samma slitage. Om däcken har olika slitage kan det belasta fyrhjulsdriften.
Att köra med slitna däck är särskilt farligt i regn och vid vått vägunderlag eftersom risken för vattenplaning ökar. Ju mer slitna dina däck är, desto mindre mönsterdjup har de vilket i sin tur försämrar vattenavledningen.
Bromssträckan försämras om du kör med slitna däck. Det gäller både vid plötslig och långsam inbromsning.
Slitna däck kan bero på en rad olika faktorer, exempelvis fel lufttryck, fel hjulinställningar, däckets kvalitet, skador på däcket, däckets ålder och körstil.
17 mars 2022
Ta reda på den högsta belastningen ditt däck klarar av. Kolla in vår enkla tabell och ta även del av annan information som är viktig att veta.
Läs mer17 februari 2022
Hastighetsindex är en markering på däcket som anger den maximala hastigheten däcket klarar av.
Läs mer09 maj 2022
Måste däcken vara av samma typ? Ja, samtliga däck på en personbil ska vara av samma typ. Det innebär att du inte kan blanda olika typer av däck på bilen.
Läs mer