TPMS

TPMS står för Tyre Pressure Monitoring System och är ett system som blir allt vanligare i nya bilar. TPMS är ett däcklufttrycksövervakningssystem som sänder information om lufttrycket i däcken till föraren under körning.

Så säger regelverket om TPMS

Direktivet om TPMS kommer från EU och trädde i kraft 1 november 2012 och gäller alla nya europeiska bilmodeller. Från och med november 2014 skall alla nya nytillverkade bilar ha TPMS-systemet. Reglerna gäller för personbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg avsedda för persontransporter med max nio sittplatser (fordonskategori M1). Direktivet är ett led i att få ner utsläppen från trafiken och samtidigt spara pengar för den enskilde föraren genom minskat däckslitage och lägre bränsleförbrukning tack vare rätt lufttryck i däcken. Våra Däckteamverkstäder har utrustats med rätt verktyg och kompetens för att serva dig som kund på ett effektivt sätt vad gäller underhåll och reservdelar till det nya TPMS-systemet.

 

Fördelar med TPMS

  • Mindre bränsleförbrukning
  • Mindre CO² utsläpp
  • Mindre däckslitage
  • Kortare bromsstäcka
  • Lägre risk för vattenplaning

 

Sommardäck från Däckteam
  • Indirekt TPMS
  • Direkt TPMS
  • TPMS-system i din bil

Indirekt TPMS

Som en kraftfull åtgärd för att motverka olyckor i samband med bilkörning har branschens däcktillverkare tagit fram TPMS. Det är en form av övervakningssystem över bilens däck och det engelska begreppet är Tyre Pressure Monitoring System. Den indirekta varianten arbetar via ABS-systemet. Upptäckta skillnader i rotationshastighet mellan de fyra hjulen informeras till föraren. En symbol indikerar när lufttrycket sjunker, vilket gör det möjligt för föraren att agera i god tid innan en eventuell olycka är framme.

Direkt TPMS

Den andra TPMS-varianten som finns på marknaden idag kallas för direkt TPMS. Det är hjulsensorer som mäter lufttrycket i fordonets samtliga däck. Föraren får information om lufttrycket och indikerar, liksom i indirekt TPMS, med en symbol vid sjunkande lufttryck. Mycket tyder på att det direkta systemet är den variant som kommer att användas mest framöver. Våra Däckteamverkstäder har vana av att arbeta med både det indirekta- och direkta systemet.

Vikten av att ha TPMS-system i bilen

I grunden handlar det om att säkerställa att däcken har rätt trycknivå, eftersom det är en vanlig orsak bakom trafikolyckor. Däcken slits snabbare vid för lågt lufttryck, vilket i längden gör bilkörningen riskfylld. Något som leder till olyckor på grund av vattenplaning och lång bromssträcka. Utsläppen blir också mindre med TPMS-system, vilket är viktigt i en tid av klimatförändringar.

Hur fungerar ett TPMS system?

TMPS övervakar bilens däck med syftet att informera föraren om eventuella förändringar i både tryck och temperatur. Varningen skickas ut från systemet några få sekunder efter att en upptäckt gjorts. Själva systemet är uppbyggt av elektroniska sensorer som kontrollerar vilket exakt lufttryck som finns i alla däck.

 

Ett indirekt TPMS-system fungerar via bilens ABS-system. Där informeras föraren om förändringar eller avvikelser i rotationshastigheten mellan hjulen. Lufttrycket mäts alltså inte direkt utan via storlek och skick. Ett direkt TPMS-system använder sig av inbyggda hjulsensorer för att mäta lufttrycket i däcken. Här övervakas trycknivåer och temperatur och föraren varnas omedelbart vid eventuell förändring.

HITTA DIN NÄRMASTE DÄCKVERKSTAD

Sök verkstad var du vill i landet eller klicka på “Hämta position” för att visa verkstäder där du befinner dig