Nordiska vinterdäck

Nordiska vinterdäck blir alltmer populära. Inte minst för deras goda prestationer vad gäller rullmotstånd, ljudnivå och säkerhet. De är optimerade för att fungera så bra som möjligt i vårt
nordiska klimat till skillnad från europeiska vinterdäck, som främst är ämnade för körning på mildare breddgrader. Både mönster och gummiblandning skiljer dem åt – de nordiska friktionsdäcken har en mjukare gummiblandning än de europeiska, vilket ger dem ett ökat grepp på is och snö ju kallare det blir.

Nordiska vinterdäck hos Däckteam

Nordiska vinterdäck har utvecklats oerhört mycket det senaste årtiondet, framförallt bland premiummärkena. De rullar både lättare och tystare än dubbdäck och är ett bra miljöval. Vi tar in nordiska friktionsdäck med hastighetsklass Q, S och T. Även däck i H-klass förekommer. Dock råder vi dig som bilförare till att sänka hastigheten under vintern. Oavsett hur bra ett vinterdäck är på vinterväglag – det kan aldrig mäta sig med det grepp du får med dina sommardäck om sommaren. Detta gäller också vid fyrhjulsdrift, vilken inte gör bilen mindre sladdbenägen utan bara maskerar halt väglag. Vill du ha hjälp med att hitta rätt nordiska friktionsdäck till din bil är du välkommen in till närmaste Däckteam-verkstad.

 

Känn igen ett nordiskt vinterdäck

Nordiska vinterdäck har sicksackformade spår i mönstret som kallas sajpningar. Deras kanter skapar grepp på snö och is – ju fler sajpningar desto bättre grepp. I jämförelse med europeiska friktionsdäck har de nordiska däck betydligt fler sajpningar, därmed högre säkerhet i kallare klimat. En annan skillnad är det nordiska friktionsdäckets slitbanekant. Den är i allmänhet vassare än kanten hos de europeiska däcken, som är mer rundad likt den hos sommardäck. Med andra ord: europeiska däck ger större stabilitet på bar mark i höga hastigheter medan vinteregenskaperna blir dåliga. Håll därför utkik efter nordiska vinterdäck, eller fråga oss om du är osäker.

 

De nordiska vinterdäcken blir bara bättre

Folksam har gjort en granskning av hur den genomsnittliga bromsprestandan för nordiska vinterdäck, både friktion och med dubbar, har utvecklats de senaste åren. Genom en jämförelse av bromstester i olika motortidningar, exempelvis Aftonbladet och Vi Bilägare, framgår att nordiska friktionsdäck i snitt blivit 19 % bättre på is och 14 % bättre på snö. Detta när det gäller bromssträcka från 50 kilometer i timmen till stillastående. Dubbade däck har fått en lite mindre förbättring, men är fortfarande bäst på is och packad snö.

Nordiskt vinterdäck

Regler och lagar om nordiska vinterdäck

Om det råder vinterväglag ska dina nordiska vinterdäck vara på från 1 december till 31 mars. Det här gäller både tunga och lätta fordon samt fordon registrerade i ett annat land. Vinterväglag är då det finns snö, is, slask eller frost på någon del av vägen. Är du osäker kan du vända dig till polisen, som avgör om det blivit vintersäsong där du bor. Nordiska friktionsdäck får lov att användas året om. Vår rekommendation är dock att de används just vintertid och byts ut till sommardäck när sommaren kommer.

HITTA DIN NÄRMASTE DÄCKVERKSTAD

Sök verkstad var du vill i landet eller klicka på “Hämta position” för att visa verkstäder där du befinner dig